10 tips för ett lyckat familjebröllop

familjebröllop

Skapa ett barnrum

En hörna eller ett särskilt rum med exempelvis tv, kritor och block, pärlor, utklädningskläder, spel, lego och annat roligt är idealiskt för ett familjebröllop. Här kan alla yngre gäster förlusta sig under de stunder där de vuxna pratar, minglar eller äter middag. Roliga barnaktiviteter kan inte bli annat än succé!

Anlita barnvakt

Om det är en hel del yngre barn på festen så kan det bli mycket spring under själva middagen om föräldrarna, förutom att äta och lyssna på trevliga tal, även ska hålla ett öga på sina små. Se därför till att  anlita någon eller några som tar hand om alla barn och som sysselsätter dem med små projekt såsom pyssel, spel eller målning. Då kan de vuxna koppla av och njuta av festen.

Aktiviteter tillsammans

Skapa festmoment som är roliga för både barn och vuxna tillsammans. Skicka iväg gästerna på en tipspromenad i närområdet eller sätt samman olika tävlingsgrupper och förse varje grupp med en lista på föremål som de ska hitta i närområdet och ta med tillbaka till festen. Det kan vara ganska enkla aktiviteter och tävlingar med priser i form av godis. Andra populära festaktiviteter är att måla varsin del på en canvasduk eller att skriva eller rita hälsningar på en skrivmaskin eller i en särskild gästbok..

Mätta barn = nöjda barn

En traditionell bröllopsmiddag kan pågå i timmar. Men de flesta under 10 år är redo att lämna bordet efter 15 minuter. Se därför till att det finns mat och frukt tillgängligt under hela dagen och kvällen, eftersom de yngre festdeltagarna äter oftare än vad vuxna gör. Det är även en god idé att låta barnen få äta först. Är det en sittande middag så bör barnen serveras medan de vuxna fortfarande minglar. På så vis kan föräldrarna assistera vid måltiden utan att missa tal eller sin egen middag. Bjuder ni på buffé så kan barnen ta för sig först. När barnens middag är avklarad så kan de vuxna slå sig ner samtidigt som alla små, mätta och nöjda magar sätter fart med roliga aktiviteter i barnrummet. Det kan vara allt från måleriprojekt till tecknad film.

Rolig måltid

Extra roligt är det ju när man får göra saker som man inte annars får göra hemma. Dekorera barnens middagsbord med en pappersduk, som de får måla på med pennor och kritor. Servera varmkorv ur en hemmagjord korvlåda eller låt alla beställa varsin glass från en glassvagn.

Undvik utdragen middag

Även om middagen kan dra ut på tiden och vara i många timmar så måste den ju inte göra det. Har ni bjudit in till ett familjebröllop så är det ju trevligt att kunna fira dagen tillsammans. Försök att korta ner tiden för själva middagssittningen, om ni har en sådan. Det kan ni bland annat göra genom att begränsa antalet tal. Alternativen är att strunta i dem helt och hållet eller bara låta brudföljet och brudparets föräldrar säga några väl valda ord. En annan nyckel är att begränsa antalet rätter. Bjud på förrätt och huvudrätt och ät sedan desserten tillsammans med barnen. Alternativt så bjuder ni på buffé.

Fotobås

Ett fotobås med utklädningskläder och accessoarer är roligt för alla gäster. Se till att föreviga alla och er själva i fotobåset och samla sedan alla bilder i ett album. Det blir ett minne för livet! Se också till att göra kopior på fotona så att alla gäster kan få "sin" bild med i tackkortet.

Filmhälsningar

Har ni anlitat någon som filmar delar av er stora dag så rekommenderar vi varmt att fotografen inte bara filmar de vuxna och deras hälsningar utan dessutom passar på att ställa några korta roliga frågor till barnen också. Frågorna kan handla om er dag eller något så enkelt som att de ska förklara vad det innebär att gifta sig. Det om något, kommer att bli underbara minnesvärda ögonblick - fångade på film.

Låtlistan

Med en inte alltför utdragen middag så kan dansen påbörjas innan det är läggdags för de yngre festdeltagarna. Och vem älskar inte att dansa? Se till att fylla på låtlistan med en härlig blandning som får det att spritta i benen på alla gäster, oavsett åldersgrupp.

Inpå småtimmarna

Inred det tilltänkta barnrummet med några extra madrasser på golvet. Skriv ut i inbjudan eller på er hemsida att alla barn tar med sig sitt gosedjur, sin kudde och en filt för eventuell vila under kvällen. Då får småbarnsföräldrarna mindre bråttom hem om festen drar inpå småtimmarna.