Lekar

Livet är inte bara en fest det är en lek också,  här nedan finns lite tips på trevliga lekar för festen

Charader

Först delar man upp gästerna i två lag. Sedan gäller det att enas om en charad-kategori.
Några exempel är filmtitlar, låttitlar eller ordspråk. Självklart kan man ju välja att bara ge varandra kluriga meningar att försöka spela upp. Men det kan bli mycket tidskrävande om man inte har proffsskådespelare som gäster!

Varje lag skriver ner sina charader på små lappar. En person ut motståndarlaget drar en lapp och ska förmedla innehållet på den till sitt lag, på en viss tid. Naturligtvis får man inte yttra ett ord medan man är på scenen.

Lyckas man få sitt lag att förstå budskapet på en viss tid, så får laget en poäng.

Sedan fortsätter man tills lapparna är slut. Laget med flest poäng vinner. Vill man ha en mer avancerad variant så kan man lägga ihop minuterna som det tar för lagen att gissa rätt, och vinnare blir laget med lägst antal minuter.

Kom ihåg-leken

Någon börjar med att säga till exempel: Jag kom till festen och tog med mig en flaska vin.

Nästa person skall komma ihåg vad som är sagt och lägga till något eget; jag kom till festen och tog med mig en flaska vin och en gaffeltruck. Nästa person måste komma ihåg vad de andra sagt och lägga till något eget osv. Kan hålla på i evigheter!

Vem är vem?

Bra lek för fester där alla inte känner varandra så bra, eller där olika kompisgäng möts. Först delas gästerna in i grupper, som får heta 1, 2, 3 osv.

Varje grupp får ett antal frågor om en annan grupp som de ska ta reda på under kvällens gång. Tex: vilken skostorlek har Pelle? Vad hade Bettan för betyg när hon gick ut nian? Sedan gäller det för grupperna att under kvällen lista ut dessa svar. Naturligtvis får de andra lagen ljuga friskt om de misstänker att det är en fråga som har med tävlingen att göra.

I början är alla otroligt misstänksamma, men efter kvällens gång så brukar garden lätta, och man glömmer av tävlingen lite.

Sedan ska alla svar redovisas. Lagen läser upp svaren på frågorna – och den som är berörd måste tala om ifall svaret är rätt eller fel. Laget med flest rätt vinner.

Pricka flaskan med pennan

Den här kommer vi ihåg från mellanstadiets klassfester! Man delar upp gästerna i två lag, lagen ställer sig i två led. Första personen i varje led får ett snöre knutet kring midjan.

Från snöret hänger ett annat snöre som är fastknutet i en blyertspenna. Bakom de som tävlar ställer man varsin flaska. Målet är för dem att genom att böja sig framåt och titta bakåt, mellan benen, pricka flaskan med blyertspennan. När de har lyckats går turen vidare till näste man i laget. Det lag som är klart först vinner.

Följa fotspår

En stafettlek där varje lag får två skosulor av ett relativt hållbart material, typ kartong.
Varje deltagare ska förflytta sig från en punkt till en annan. De får enbart gå på fotspåren.

Man får alltså lägga ut ett fotspår, ställa sig på det, och sedan lägga ut det andra. Sedan ställer man sig på fotspår nummer två, tar upp det första, och flyttar det framåt.

Väl framme växlar man till nästa i laget.

Rappakalja med prylar

Rota fram ett gäng konstiga saker från vindsförrådet, verktygslådan eller liknande. Det skall vara sådant som man inte omedelbart kan avgöra vad det används till.

På festen visar man upp en av prylarna i taget. Lagen ska gissa vad det är och vad det används till. Vet man inte vad det är får man hitta på ett eget namn och berätta hur man använder det.

Lagen skriver sina förslag på lappar och lämnar in till festledaren. Denne kollar lapparna. Om något lag har gissat rätt tar ledaren bort de lapparna. De lagen får automatiskt tre poäng.

Sedan läser ledaren upp alla resterande förslag, plus det riktiga svaret. Lagen får sedan gissa vilket svar som är det rätta. De lag som gissar rätt får två poäng var, de som lyckas få några andra att gissa på sitt förslag får en poäng. Sedan fortsätter man så länge man orkar!

Uppfinnarleken

En bra lek om man sitter vid olika små bord. Borden tävlar mot varandra. Leken kräver en del rekvisita.

Samla ihop en massa hobbyprylar, tex piprensare, paljetter, träpinnar, stenkulor, toapappersrullar osv. Sedan gör man små kit av dem, ett till varje bord.

Uppgiften till varje bord är att tillsammans bygga ihop något av rekvisitan (man får även använda saker man själv råkar ha på sig). Laget skall även ge ett namn och ett användningsområde för prylen.
Bäst pryl + definition vinner!

Klapp och vänd-leken

Man börjar med att lägga sin vänstra hand över personen till vänsters högra hand så att de ligger i kors. Sedan fortsätter man runt bordet, så att alla sitter med armarna i kors.

Sedan klappar någon i bordet. Efter det ska "nästa" hand på tur klappa. Sedan fortsätter man bordet runt. Men – det gäller att hålla koll. Om någon klappar två gånger i bordet så vänder man och turen går i stället medsols.

Om någon tvekar eller gör fel får man ta bort den handen som gjort fel. När bägge händerna är borta är man ute ur leken. Den med sista handen kvar på bordet har vunnit.

Låt-leken

I tur och ordning ska alla komma på en låt som ska sjungas så att alla förstår vilken den är. Den enda regeln är att man aldrig får sjunga en låt som förekommit tidigare. Ni kan om ni vill bestämma att man har till exempel tio sekunder på sig att börja sjunga när det är ens tur. Klarar man inte det eller om man råkar sjunga en redan sjungen låt så har man förlorat. Det blir väldigt roligt efter ett tag när fantasin börjar tryta. Då får man ofta höra allt från psalmer och operetter till hårdrockslåtar.

Blås-leken

Två personer står på knä vid ett bord, en på varje kortsida, de har händerna bakom ryggen. En tredje person släpper en stor bomullstuss mitt på bordet och de två tävlande ska försöka blåsa över tussen över motsatta bordskanten. Åker den över långsidan vinner den som fick över tussen på bortre halvan. Har man ett rektangulärt bord kan man vara fyra deltagare åt gången.

Lekar, cateringguiden
Lekar, cateringguiden